Karina, Ilona og Doris.
Opgave 1: Hvad er kultur for jer?
Hvad er kultur for jer?
Kultur er en sammensat helhed af skikke og opfattelser, som et menneske tilegner sig som medlem af et samfund. De kulturelle mønstre spænder over et stort område fra hverdagens vaner, når det gælder mad ,klæder og måder at hilse på, til abstrakte symbolske udtryk som religion, knust, filosofi og videnskab.
Hvad er ikke kultur for jer?
For os er verden grundlæggende natur, og kultur er det, mennesket har påført verden der udover, på godt og ondt.
Derfor har vi meget svært ved at se hvad der ikke er kultur.
Hvad er dansk for jer?
http://www.youtube.com/watch?v=nx8yjtO8zPg
http://www.youtube.com/watch?v=fGR5l5BibM
http://www.youtube.com/watch?v=7Ib0wrNK-ko
Her er henvisninger til tre sange, hvor de to første sange er sunget på hver sin måde nemlig ”I Danmark er jeg født” og den sidste er”den danske sang”. Disse sange er noget vi forbinder som en del af den danske kultur . Vores traditioner i forbindelse med jul og påske er for os typisk dansk.
Vores mad er kendt især vores rugbrød, frikadeller, wienerbrød , hotdog, flæskesteg m. m
Vores institutioner, samfund, H.C. Andersen, den lille havefrue, vi er et land med hav på næsten alle sider, vores kongehus osv.
Som pædagog kan man arbejde med at holde tradioner som jul, påske m. m ved lige, da det er en del af den danske kultur
Vores diskussioner.
Man er ikke kun pædagog på arbejde, man er også et menneske med sin egen personlighed og egne værdier, dette vil præge måden man holder traditioner i hævd.
De fleste har nogle helt personlige/private værdier som det ikke vil være hensigtsmæssigt at give videre til andre f.eks. en trosretning, madvaner.
Derfor bør pædagogen ikke altid påvirke med sine egne værdier.
Der er målgrupper som ikke har kultur, værdier og normer med sig og derfor kan man som pædagog videregive denne målgruppe mulighed for at danne egne kulturelle værdier, ved f.eks. at give dem forskellige oplevelser, som forbindes med dansk kultur og traditioner.
Pædagoger kan i nogle tilfælde møde modstand med mennesker med anden etnisk baggrund, fordi de ofte medbringer deres helt egne værdier og kultur fra hvor de oprindeligt kommer fra.
I lærerplaner hedder det Kulturelle udtryksformer og værdier i dagtilbud.
Kulturelle udtryksformer og værdier
Kultur er udtryk for menneskers forståelse af og tilgang til verden. Det er gennem mødet med andre og det anderledes, vi definerer vores eget kulturelle ståsted og genkender vores egne kulturelle rødder.
Børn har et klart blik for kulturelle udtryksformer. Jo mere varieret børn får lov at udfolde sig og jo flere kulturelle møder, de oplever, jo mere bredspektret bliver også deres opfattelse af såvel verden, andre mennesker, som deres egne muligheder og potentialer. Selvom børn opfattes som fantasifulde væsner, har de ganske som voksne brug for inspiration ud over, hvad deres egen fantasi kan skabe.
Mødet med andre menneskers udtryk og ikke mindst med voksne, der kan formidle kunst og kultur, kan være med til at sætte gang i en udvikling af deres kulturelle udtryksformer. Gennem oplevelser af kunst og kultur får børn
inspiration til selv at lege, omforme og eksperimentere med de udtryk, de møder.
Forudsætningen for denne skabelsesproces er naturligvis, at børnene har mulighed for – rum og tid til at udfolde sig på egne betingelser – både når det handler om pladskrævende eller støjende og om mere rolige aktiviteter,
der kræver fordybelse.
Kreativitet trives bedst i lyst, og engagementet trives, når børnene inddrages i beslutninger om, hvilke kulturelle eller kunstneriske aktiviteter, de skal beskæftige sig med. Medindflydelse på valg af f.eks. materialer og projekter
samt på planlægning af kulturelle aktiviteter og oplevelser, styrker børns interesse og glæde ved at skabe. Børnelitteratur, film, faglitteratur, musik, billeder etc. i forskellige genrer samt værksteder, hvor forskellige materialer og redskaber er til rådighed, er den daglige kilde til inspiration og lyst til udfoldelse. Men også deltagelse i kunstneriske arrangementer, udflugter til kulturelle tilbud i lokalsamfundet etc. kan bidrage til den kulturelle vækst.
Gennem mødet med andre udtryksformer – både kunstnerisk, kulturelt, ved at stifte bekendtskab med andre måder at leve på og andre værdier – udfoldes børnene til hele, nysgerrige og tolerante mennesker. Mennesker, der har forståelse for, at verden er mangfoldig, og at menneskers
sprog, vaner og levevilkår kan være vidt forskellige
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar